Ezt teszi a testeddel, ha váltott vagy éjszakai műszakban dolgozol

Így csökkentsd az ártalmakat.

Ha váltott vagy éjszakai munkarendben dolgozol, akkor biztos ismerős számodra, hogy van, hogy akkor sem tudsz elaludni, mikor nagyon álmos vagy. Mi okozza ezt az alvásproblémát, és hogyan javíthatsz a helyzeten?

Az éjszakai műszak hatása a biológiai órára

Szervezetünk belső biológiai órája a cirkadián ritmus, ez szabályozza az alvás és ébrenlét ciklusait, és emellett a testhőmérséklet, vérnyomás és hormonszint alakulására is hatással van. Ha csökken a fény, melatonin nevű hormon termelődik szervezetünkben, ami segíti szabályozni az alvás-ébrenlét ciklust.

Fotó: thinkstock

Ha éjszakai műszakban dolgozol, az összezavarja a belső biológiai órád, hiszen akkor kell ébernek lenned, mikor a pihenésnek lenne itt az ideje, és akkor lenne időd aludni, mikor a tevékenységeknek lenne itt az idejük.

A természetes fény miatt nappal nem termelődik elég melatonin a testedben, így nem tudsz elaludni. Ráadásul nappal nagyobb a zaj is mindenhol, és ilyenkor tudnál ügyeket intézni, bevásárolni.

Hogyan teheted jobbá az alvásod, ha éjszakai műszakban dolgozol?

A legjobb a munkahelyváltás lenne, de erre sokszor nincsen mód. Az is sokat segít, ha arra törekszel, hogy minél jobban pihenhess nappal. Az éjjeli munkavégzés után próbálj meg miné jobban besötétíteni, a hazaúton pedig viselj sötét napszemüveget,hogy minél kevesebb fény jusson el hozzád. A melatonin mesterséges úton, tabletta formájában való pótlása is segíthet abban, hogy el tudj aludni nappal.

Forrás: egeszsegkalauz

Ha tetszett, iratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le a következő nagy sztoriról sem!