Fogyaszt, helyre teszi az inzulin-és hormonháztartást, megállítja a sejtöregedést: mi az?

Úgy tűnik, ez az eddigi leghatékonyabb étkezési módszer.

Az utóbbi években kezd mindjobban divatba jönni az úgynevezett intermittent fasting, röviden IF, magyarul pedig időszakos böjt. A legnépszerűbb formája a 16 órás (de nagyon hatékony a 14, vagy már akár a 12 órás változat is).

Hogy mi a szabály? Rém egyszerű: az első és utolsó étkezésed közt legfeljebb 8 óra teljen el, ezután pedig 16 órán át (amiből körülbelül 8 az alvás, ugye) ne vigyél be kalóriát. Csakis vizet vagy ízesítetlen teát igyál (de azt minél többet), illetve ha szükségét érzed, a cukor-és tejmentes kávé is megengedett.

Hogy hánytól hány óráig tartod a böjtöt, az rád van bízva: van, akinek az a legideálisabb, ha a reggelit hagyja ki, ezért este 8 és másnap dél között nem eszik, másnak pedig a vacsora elhagyása a könnyebb, és a reggelivel indítja az újabb étkezési ablakot.

Ami viszont még fontos, ha igazán jól akarod csinálni, hogy felkelés után körülbelül 2, vagy akár 3 óráig ne egyél. De nem dől össze a világ, ha ezt nem sikerül tartanod.

Ennyi. És hogy mik a hatásai?

Egyre több külföldi szaksajtóorgánum ír már róla, hogy az IF-et figyelő vizsgálatok rendre bebizonyítják, milyen jót tesz ez a fajta tehermentesítés a szervezetünknek. Minden téren.

Áldásos hatásai elsősorban abból erednek, hogy elkezdi rendbe tenni a hormonháztartást, ezáltal pedig a test működését.

Az inzulinrezisztenciát és a cukorbetegséget nagyban megelőzi, sőt jó esély van rá, hogy előbbit gyógyítani is tudja. 

Megállítja a sejtek öregedését, sejtfiatalodást idéz elő.

Rendbe teszi az emésztést és a bélflórát, megtisztítja a belső szerveket.

Nagyban rásegít a zsír égetésére és az izmok növekedésére, ugyanis a növekedési hormon termelését is serkenti (de nem kell aggódnod, ha nő vagy, nem fogsz hirtelen férfiassá változni).

Ha ki akarod próbálni a módszert, akkor először csak 12, majd 14 órás böjttel indíts (ne feledd a sok-sok vizet!), és ha már a 14 órát is stabilan bírod, akkor menj feljebb 15, majd 16 órára.

Nem kell mindennap csinálnod, ha azt soknak érzed – az is rengeteget számít, ha csak heti 2-3 alkalommal iktatod be ezt a csodás módszert.

Még ha eleinte kellemetlennek is érzed a koplalást, érdemes adnod neki még egy-két alkalmat, idővel ugyanis hozzászoksz, és már kifejezetten természetesnek fogod érezni. A közérzeted pedig jelentősen javul majd – főleg, ha az egészséges étkezésről és a testmozgásról sem feledkezel meg (ami a böjtnek hála jóval hatékonyabb is lesz)!

Az időszakos böjtöt elemző vizsgálatok tehát nagyban megerősítik azt a megállapítást, hogy nem feltétlenül “a reggeli a nap legfontosabb étkezése”, és végképp nem feltétlenül az a jó módszer, ha “sokszor keveset” eszünk. Természetesen különbözőek vagyunk, különböző igényekkel, de az időszakos böjt az eddigi eredmények alapján igencsak egészséges diétaformának és fogyást segítő módszernek tűnik.

Forrás: speed-fit.hu, healthline.com 

Képek: Thinkstock

Ha tetszett, iratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le a következő nagy sztoriról sem!