Az ősz pirosló kincse: így szüreteld és használd fel a csipkebogyót!

Igen jó hatásai vannak a szervezetedre.

A csipkebogyó igen gazdag immunerősítő vitaminokban. A magas C-vitamin tartalma mellett sok kalcium, magnézium, cink, vas és A-, E-, K-vitamin is van benne. Igazi nagyágyú a meghűléses betegségek időszakában. És nem csak szárítva a drogériákban és gyógyszertárakban juthatsz hozzá, hanem te magad is leszedheted és felhasználhatod.

A csipkebogyó szedése

Akkor a legjobb leszedni, amikor a gyümölcsök mélypiros színűek, de még nem szottyadtak össze. Erre általában októberig van lehetőségünk. Az első fagyok után megnő a csipkebogyó cukortartalma, ám ekkor lisztesebbé válik a húsa. Ekkor is fogyasztható, íze még édeskésebb is, ám jóval kevesebb lesz benne a C-vitamin.

Fotó: pixabay

Mivel a bokrok szúrósak, javasolt kesztyűben leszedni a bogyókat. A legjobb, ha kosárba szeded, de ha mégis műanyag zsákokba gyűjtöd a bogyókat, akkor fontos, hogy hazaérkezve miné hamarabb terítsd ki őket, mielőtt megpenészesednek.

A csipkebogyó felhasználása

A csipkebogyó lekvár mennyei finom, de kissé macerás az elkészítése. A piros bogyókat ketté kell vágni hozzá, és a magokat, szőröket ki kell kaparni belőlük. Ez elég macerás, hosszadalmas művelet, de időt spórolhatsz, ha csak a fekete virágmaradványt és a kocsányt szeded le, majd ezután egy edényben a kimagozott bogyókat vízben puhára gőzölöd, majd egy gézen átpasszírozod. A gyümölcspürét pedig cukorra vagy nyírfacukorral felfőzheted, és kész is a lekvár.

A gyümölcstea készítéséhez a bogyókat áztasd hideg vízbe egy éjszakára, majd szűrd le.

Forrás: hobbikert