Babonás vagy, vagy csak rituálékat követsz? Mi a különbség?

És vajon nem csak tagadod-e, hogy hiszel bennük?

Elsőre lehetséges, hogy te is csak legyintesz, amikor meghallod a babona, vagy éppen a rituálé szót, mondván: “Én nem hiszek ezekben a dolgokban!” Azonban, ha közelebbről vizsgáljuk a témát, láthatjuk, hogy sokkal nagyobb hatással vannak ránk az említett fogalmak, mint azt képzeljük. Sokszor kerülünk ugyanis olyan helyzetbe, amikor akaratunkon kívül, illetve rajtunk kívülálló okokból történik valami megmagyarázhatatlan velünk, ilyenkor pedig hajlamosak vagyunk valamilyen természetfeletti jelenségnek tulajdonítani az eseményeket. Mindenek előtt azonban tisztázzuk a különbségeket a fogalmak között!

Babona, rituálé, szokás – mi a különbség köztük?

A babonáról mindenki tudja, hogy micsoda. Vannak, akik kisebb jelentőséget tulajdonítanak nekik, míg másoknak akár az egész napjukat is meghatározhatja egy-egy ilyen dolog. A folyamat természetesen pszichés eredetű, hiszen a fekete macskáról még mindig nem derült ki, hogy valóban balszerencsét hordozna magában. Talán ehhez az állathoz köthető az egyik legismertebb babona, miszerint ha áthalad előtted az úton, valami rossz dolog történhet veled a későbbiekben. Azt talán mondanunk sem kell, hogy erre az égvilágon semmi bizonyíték nincsen, természetesen ez a hiedelem is csak egy régi kitaláció szüleménye, de a hosszú évek folyamán mélyen belefészkelte magát az elménkbe. Sokan akaratlanul is különböző “ellenszerekhez” nyúlunk, amikor megpillantjuk magunk előtt a sötét cicát, hogy kivédjük a lehetséges balszerencsét.

Amennyiben a legkevésbé sem hiszünk az efféle dolgokban, akkor is elkerülhetetlen, hogy egy ilyen találkozás után felmerüljön bennünk a kérdés: “Vajon történni fog valami rossz?” Az is egyértelmű, hogy innentől kezdve bármi pech ér minket a közeljövőben, azt a cicának fogjuk betudni, holott szegény csak átkelt az úton.

Ilyenkor képesek vagyunk a racionális gondolkodásnak búcsút intve elhinni, hogy valami természetfölötti összeköttetés van az állat és a mi balszerencsénk között, ez ugyanis a legegyszerűbb magyarázat abban a pillanatban. Az tehát bátran kimondható, hogy a babona jelen van a mindennapjainkban, az már csak rajtad áll, mennyire befolyásolja az életedet.

Thinkstock

A rituálék esete valamivel komplikáltabbnak mondható, hiszen ezeket magunknak hozzuk létre, és az évek során elkezdünk hozzájuk kötődni. A babonával ellentétben maximálisan hiszünk bennük, meg vagyunk győződve arról, hogy segítenek nekünk az adott szituációban. A rituálék egyénenként változhatnak: kinek egy ötperces meditáció, kinek a már említett kávé jelenti a rituálét. Ezen folyamatok is hosszú idő alatt alakulnak ki bennünk, és idővel a pozitív történéseket is ezekhez kötjük.

Legtöbbször tudatosan végezzük ezeket az úgynevezett szertartásokat, mondván: “A múltkor is szerencsét hozott.”

Sportolóknál különösen jól megfigyelhető, hogy egy-egy nagyobb verseny, megmérettetés előtt mindig ugyanazokat a mozdulatokat hajtják végre: számukra ezek azok a rituálék, amelyek akár a győzelmet is jelenthetik.

Ilyen híres rituálé például Rafael Nadal szervák előtti, elmaradhatatlan nadrágigazgatása (egyébként minden tiszteletünk a teniszcsillagnak):

Ha végiggondolod te is egy napodat, biztosan eszedbe jut valamilyen mozdulatsor, ami sosem maradhat ki. A babonával ellentétben a számunkra fontos rituálék valóban hatással lehetnek a teljesítményünkre, hiszen pszichésen olyan erősen hiszünk bennük, hogy ettől akár fizikailag is hathatnak szervezetünkre.

A szokást már nem minden esetben lehet olyan könnyedén kezelni, mint előbbi két társát. Sokszor ugyanis életünket negatívan befolyásoló dolgokról beszélünk.

Ilyen lehet például ujjaink ropogtatása, amit a legtöbb esetben teljesen tudattalanul végzünk, és nem éppen egészséges csontjainkra nézve sem. Rituálénak nem nevezhető, pusztán egy ismétlődő mozdulatsor, minden különösebb cél nélkül.

Rossz szokások, beidegződések gyakran depressziós időszakban alakulnak ki, amikor egy-egy ilyen mozdulat, vagy cselekedet rövid ideig eltereli a figyelmünket aggodalmainkról. Ezek pedig hosszabb távon is megmaradhatnak, még akkor is, ha a kiváltó depresszió már a múlté. Mielőtt azonban kitakarítanánk életünkből szokásainkat, jobb ha tudjuk, hogy ezek bizony tanulhatók. Éppen ezért jó szokásokat is felvehetünk, pusztán időt kell szánnunk arra, hogy teljesen beépítsük őket életünkbe. Jó szokás lehet például a napi sport, ami természetesen egészségünkre is jótékony hatással van. Ha hosszútávon foglalkozunk jó szokásaink tudatos beépítésével, akkor ezek is automatizálódott cselekvésekké alakulnak és mindennapjaink részévé válnak.

Thinkstock

Neked milyen tapasztalataid vannak az említett jelenségekkel?

Forrás: hazipatika.hu, wikipedia.hu

Képek: pexels.com, pixabay.com