Nem hiszel a meditációban? Miért, adtál már neki esélyt?

Ahelyett, hogy a gyógyszereket kapkodod, meg szorongsz, próbáld ki azt, ami évezredek óta működik.

Hétvégi nyugi-sorozatunk legfrissebb részében egy újabb fegyvert adunk a kezedbe, hogy leszámolj a makacs stresszel. Legutóbb a sport jótékony hatásait vettük górcső alá és azt is átnéztük, hogy melyik testtípushoz melyik sportág áll a legközelebb. Most viszont egy egészen más tevékenységet fogunk ajánlani, amihez kevésbé lesz szükséged jó fizikai állapotra.

A meditáció

Ha hozzád nem áll közel a futás, vagy éppen a kerékpározás, akkor se keseredj el, nem fogsz örökké stresszes maradni. Van ugyanis egy remek tippünk, hogy végleg kiűzd életedből a feszültséget. Bizony, a meditáció sokak szerint csodákra képes, és ők valószínűleg nem a levegőbe beszélnek. A meditáció lényege, hogy testünket tudatosan ellazítjuk, ezáltal szellemünket is átengedjük a teljes nyugalomnak.

Az egészben az a legjobb, hogy a meditáció könnyedén elsajátítható, az pedig csak hab a tortán, hogy már napi 5-10 perccel is lehet tartós sikereket elérni.

A meditációt évezredek óta alkalmazzák a világ több kultúrájában, ezért is mondhatjuk, hogy hatása megkérdőjelezhetetlen. Talán az egyik legnagyobb előnyeként említhető még, hogy a mai trendekkel ellentétben nem kell jómódúnak, rendkívül tanultnak, vagy éppen vallásosnak lennünk ahhoz, hogy mi is jól csináljuk és maximálisan kiélvezhessük a meditáció minden előnyét. A folyamatot bárki elsajátíthatja annak érdekében, hogy nyugalmat és kiegyensúlyozottságot teremtsen életébe.

Így vágj bele

Minden egyes tevékenység épül valamire. A meditáció esetében ez a légzés. A legelső lépés, hogy megtanulj nyugodtan lélegezni, ezáltal pedig teljesen ellazulni. Kezdésként elég naponta pár perc arra, hogy egy megfelelő, kényelmes testhelyzetben, a légzésedre koncentrálj. Ez azért fontos, mert amikor a légzésünkre figyelünk, csökken a vérnyomásunk és lelassul a szívverésünk, aminek hatására sokkal nyugodtabbá válunk. A cél a megfelelő hasi légzés elsajátítása, hiszen ebben az esetben jóval több oxigénhez jut a szervezeted és a véred is jobban áramlik tőle. Ezt a rövid kis gyakorlatot bárhol és bármikor letudhatod, a lényeg, hogy csak magadra figyelj, zárd ki teljesen a környezetedet!

Egy másik feladatban a káoszon kell átlátnod. Szánj arra napi tíz percet, hogy leülsz és a fejedben cikázó gondolatokat elemzed. Eközben ne csinálj semmit, csak arra figyelj mi zajlik odabent. Nem kell görcsösen elhessegetni a rossz képzeteket, pusztán próbáld megérteni őket és várd meg, hogy maguktól távozzanak! Igyekezz magad kívülállóként szemlélni, így még könnyebb megérteni mi történik benned.

Érdekes, de olyan otthoni tevékenységek is meditációnak számíthatnak, amikre soha nem is gondoltál volna. Egy-egy házimunka sokak számára meditációs hatásokkal bír, még akkor is, ha ezt konkrétan nem is tudja az illető.

A mosogatás, vagy éppen a reggeli és esti fogmosás is lehetnek ilyenek. Ezen esetekben ugyanis csak az adott dolgokra koncentrálsz, teljesen megszűnik körülötted a külvilág, ezzel együtt pedig a feszültség is elkerül egy időre.

A “kontárok” igéit kerüld!

Manapság sajnos nagy divat önjelölt “megmondóembernek” lenni. Egy-két figyelemfelkeltő villanás a médiában és pár jól hangzó idézet kell ahhoz, hogy valakiből sokak által elismert “szakember” válhasson. Az ilyenekkel kell vigyáznunk ahhoz, hogy ne essünk nagy hibákba, vagy ne lépjünk rossz útra.

Sokat halljuk például a “Ne gondolj semmi rosszra!” vezérelvet, ami elsőre még jól is hangzik, azonban egyrészt kivitelezhetetlen, másrészt nem jelent megoldást a feszültség ellen.

A gondolatok ugyanis észrevétlenül cikáznak a fejünkben, a stressz pedig sokszor olyan gondolatokból fakad, amiket meg sem tudnánk nevezni. Éppen ezért a “Ne gondolj rossz dolgokra!” felhívás nem működik, hiszen akkor is lehetünk stresszesek, ha csak a színes réten szárnyaló pillangókon morfondírozunk.

A legfelsőbb szinteken

Kezdőként akár napi pár perc is elég, hogy kicsit magunkba nézzünk és nyugalmi állapotba irányítsuk elménket. Ehhez csupán egy kis magányra és elszántságra van szükségünk, a siker máris borítékolható. Vannak azonban olyanok, akik jóval magasabb szinten űzik a dolgot. Ők a jógik, akik nem csupán a feszültséget irtják ki teljesen életükből, hanem a Legfelsőbb Úrral is összeköttetésben állnak egy-egy ilyen meditatív állapot során. A tökéletes állapot eléréséhez minden anyagi és érzéki vágyat kizárnak elméjükből, ezzel megteremtve a transz állapotát, amelyből valódi örömet és élvezetet tudnak meríteni.

Ha feszült vagy és életed szerves részévé vált a stressz, érdemes pár percet szánnod arra, hogy a meditáció segítségével egy egészségesebb jövőt faragj magadnak. Már az alap gyakorlatok is rendkívül hasznosak, amennyiben azonban a későbbiekben magasabb szinteken is szeretnéd élvezni a meditációt, érdemes lehet szakembert is felkeresned, aki megfelelő feladatokkal és tanácsokkal láthat el a tökéletes stresszűzés érdekében. Nyugodt perceket kívánunk!

Forrás: nlcafe.hu, wikipedia.hu

Képek: pixabay.com

Kiemelt kép: thinkstock.com