Stresszoldó és stresszelő ételek: mit egyél és mit hanyagolj, ha idegeskedsz?

Hétvégi nyugi-sorozatunk harmadik részében a táplálkozás kapja a főszerepet, aminek segítségével felvehetjük a kesztyűt a stressz ellen.

Miután átfogóbban megvizsgáltuk, hogy pontosan mit is jelent a stressz, azt is kiveséztük, hogy milyen technikákkal tudunk megküzdeni ellene. Sorozatunk legújabb részében újabb oldalról elemezzük a sokakat érintő probléma elleni harcot. Ezúttal a táplálkozással, azon belül is a stresszűző ételekkel és a kevésbé hatásos harapnivalókkal foglalkozunk.

Táplálkozásunk alapjáraton is egyre felkapottabb téma manapság, azonban stresszes időszakban még jobban oda kell figyelnünk rá. Talán nem is gondoltad, de bizony, léteznek különböző ételek és italok, amik serkentik, de olyanok is, amelyek elűzik a stresszt. Az alábbiakban ezen két csoportról fogunk részletesebben beszélni, hogy te is tisztában legyél azzal, mit ehetsz és mit nem, amikor maga alá gyűr az idegesség vagy a depresszió.

A “hogyan” is számít!

Még mielőtt a segítséget nyújtó alapanyagok felé görgetnél izgatottan, érdemes tudnod, hogy nemcsak a “mit?”, hanem a “hogyan?” kérdésre is figyelned kell a táplálkozást illetően. Természetesen fontos, hogy milyen ételeket választasz, de legalább ennyit segít az is, ha megfelelő mennyiséget, megfelelő időközönként eszel. Már nagyszüleinktől is hallhattuk: a nap legfontosabb étkezése a reggeli. Ez természetesen így is van, sőt, hatványozottan igaz ez az állítás a stressztől megkeserített időszakra. Az ébredés utáni táplálkozás ugyanis nagyban befolyásolja a napodat.

Ha nem eszel reggel, akkor jóval hamarabb fog lenyomni a feszültség a nap során, mint ha bevitted volna a kellő tápértéket felkelést követően.

Érdemes arra is odafigyelned a reggelivel kapcsolatban, hogy jó arányban tartalmazzon szénhidrátot, ami segíti a szerotonin nevezetű boldogsághormon termelését. Jó választás lehet például a zabkása, ami azon felül, hogy nem nem terheli le a gyomrodat, kellő lendületet ad a napi kihívásokhoz. Ahhoz, hogy jó formában legyél, és ezáltal a feszültséget is messzire elkerüld, érdemes naponta többször, inkább keveset enned. Fogyókúra esetén is ez a megoldás a legcélravezetőbb, de a kiegyensúlyozottabb mindennapok alappillére is.

A legjobb stresszűző ételek

Ideje rátérni a lényegre: mit együnk, hogy elűzzük azt a fránya stresszt? Szerencsére sok táplálék segíthet abban, hogy legyőzzük az állandó feszültséget, ezért a válogatósabbak is megtalálhatják a számításaikat. Egyrészt az alapanyagok vitamintartalmát érdemes szem előtt tartani ebben a kérdésben.

Éppen ezért fontos, hogy sok B-vitamin tartalmú ételt egyél, hiszen ez az egyik legjobb stresszűző vitamin, idegrendszerünkre gyakorolt jótékony hatása miatt.

Legnagyobb mennyiségben a zöldségfélék, gyümölcsök, olajos magvak és a teljes kiőrlésű gabonafélék tartalmazzák. Érdemes tehát minden étkezés mellé valamilyen zöldséget vagy gyümölcsöt választani, de magában is ajánlott őket fogyasztani. Az édesebb szájúaknak sem kell szomorkodniuk, hiszen a csokoládé is tartalmaz olyan anyagokat, amik jótékony hatással bírnak. Általában a sötétebb csokik a nyerők, hiszen flavonoidokban és feniletilaminban gazdagok, amely anyagoknak köszönhetően nyugodtabbak leszünk. A lazac szintén rendkívül jó választás lehet a nehezebb időkben, hiszen az Omega-3 zsírsavak a stressz egyik legnagyobb ellenségei, ez a fenséges alapanyag pedig bőségesen tartalmaz ezekből.

Ezeket az ételeket hanyagold, ha stresszes vagy

Mindenekelőtt szögezzük le, hogy amikor rövidtávon lép fel a stressz, étvágyunk is jócskán lecsökken, ilyenkor a hirtelen fellépő éhséggel kell vigyáznunk. A tartós feszültség esetén az ellenkezője történik, ugyanis sokan az evésből gyűjtenek boldogsághormont, ami viszont könnyen elhízáshoz vezethet. Mindkét esetben fokozottan figyelni kell az étkezésre, hiszen ha nem vigyázunk, még mélyebbre sodorhatjuk magunkat. Rossz választás például a gyorséttermi kaja, ami ugyan rövidtávon eltelít, de kevésbé értékes tápanyagokat juttat a szervezetbe, ellenben könnyen túlsúlyt okozhat. A másik tipikus választás feszültséglevezetésképpen a torta vagy sütemény, ami annak ellenére, hogy roppant finom, nem elégíti ki szervezetünk igényeit. Elsősorban a boldogság illúziója miatt, amit rövidtávon érez tőle az ember, de ez közel sem oldja meg a stressz okozta problémákat, sőt. De ez elmondható a többi cukorban bővelkedő táplálékról is, amelyek szintén csak ideiglenesen derítenek jobb kedvre.

Az egyik legnagyobb veszélyforrás a depresszió jelenléte alatt azonban továbbra is az alkohol.

Még mindig ehhez nyúl a legtöbb ember, ha tartós stresszel kell együtt élnie. Hosszabb távon természetesen az alkoholizmus kialakulása lehet a legnagyobb probléma, de rövidtávon sem ajánlott alkohollal enyhíteni a rosszkedvet.

A tanulság továbbra is az, hogy a stressz nem játék: amennyiben tartósan fennáll, ne halogasd, fordulj orvoshoz! Addig pedig egyél egészséges finomságokat!

Egyébként azt tudtad, hogy önmagában az evés mint tevékenység is stresszűző? Ezt bizonyítja a “snackman-hatás” is, ami egy metrón ropogtató férfiról készült videóból született.

Forrás: mindmegette.hu, egeszsegkalauz.hu

Képek: Pixabay

Kiemelt kép: Thinkstock