Te probléma-vagy érzelemközpontú vagy?

Hétvégi nyugi-sorozatunk második részében a stressz elleni küzdelem, azon belül is a megküzdési technikák kapják a főszerepet.

Az elmúlt héten kellőképpen kitárgyaltuk, pontosan mit is jelent az a szó, hogy stressz. Jelen esetben a pozitív változatával nem foglalkozunk, hiszen az ellen butaság lenne küzdenünk, nem úgy, mint az életünket megkeserítő distressz ellen. Bizony, a negatív, tartós stressz nagyon rossz hatással van mindennapjainkra, sokszor testi tüneteket is produkál. Éppen ezért nem szabad annyiban hagyni a dolgot, igenis meg kell küzdenünk vele!

A megküzdési technikák

Mit is jelent ez pontosan? A kifejezés természetesen a pszichológiából ered, és ahogyan azt nyilvánvalóan sugallja is, a stressz elleni stratégiákat takarja. A megküzdési technikák olyan tipikus válaszreakciók, amiket az ember az adott helyzetben eszközöl a stresszel szemben. Ezen reakciókat nevezhetjük megközelítésmódoknak is, attól függően, milyen irányból érkeznek. Egészen pontos osztályozás ugyan még nem létezik a besorolásukra, de két nagy csoport számít elfogadottnak a pszichológiában: a probléma– és az érzelemközpontú technikák csoportja.

Problémaközpontú technikák

Ezeket tartják valamelyest hatékonyabbnak a stressz ellen, hiszen ezek a stressz kiindulásának pontját kutatják. Sokszor halljuk a kérdést: hol is van a probléma gyökere? A problémaközpontú technikák is erre a kérdésre keresik a választ, és a baj forrását próbálják felkutatni, hogy gyökeresen tudják kiirtani a panaszokat. Ezen technikák céltudatosságot, racionális gondolkodást követelnek a betegtől, vagy éppen a kezelőjétől, hiszen türelmesen, de megrendíthetetlenül kell leásniuk a lélek legmélyére. Amint megvan a gócpont, megkezdődhet a gyomlálás, ekkor pedig a stressz legnagyobb része megszűnik, és az ember fellélegezhet.

Fotó: Pixabay

Érzelemközpontú technikák

Nevéből is adódik, hogy aki ezek segítségével reagál a stresszhelyzetekre vagy a tartósan fennálló szorongásra, az emocionális úton próbálja meg felvenni a kesztyűt. Talán kevésbé hatékony módszer, mint az előbbi, mégis sokan ilyen irányba cselekszenek. Ez esetben nem a probléma valódi okozójával szállunk szembe, hanem az adott negatív érzésekre reagálunk.

Ilyen például a munkahelyen felgyülemlett feladatok elleni csokitorta, ami ugyan felszínesen oldja meg a problémákat, mégis azt érezzük, hogy boldogok vagyunk tőle.

Ezen technikák csábítóak, ugyanis nincs szükség hosszú napokra, hónapokra a siker eléréséhez, pusztán egy jókora pozitívum-bonbont kell bevinnünk a szervezetünkbe, és máris jobban érezzük magunkat. Hosszú távon persze kevésbé hoz sikereket, az érzelemközpontú stratégia mégis közkedvelt harcmodor. A médiában azt is gyakran hallhatjuk, hogy hessegessük el a gondokat, hiszen annyi szép dolog vár ránk a nagyvilágban. Ezen felszólításokat pedig  egyértelműen az érzelemközpontú technikák ihlették.

Fotó: Thinkstock

Bármelyikkel is szimpatizálsz, egy a lényeg: tartós stressz esetén fordulj szakemberhez, hiszen sokkal egyszerűbb a küzdelem csapatban, mint egyedül.

Forrás: mipszi.hu