Csak alvászavar, vagy kóros álmatlanság? Elmondjuk, mit tégy, ha küzdesz az alvással

Sokat forgolódsz, vagy túl korán felébredsz – a probléma sokakat érint, és foglalkozni kell vele.

Nem túlzás azt állítani, hogy az alvászavar az egyik leggyakoribb orvosi panasz ma Magyarországon. Minden harmadik ember tapasztalja az álmatlanság kellemetlen tüneteit legalább egyszer élete során. Persze itt nem arra kell gondolni, amikor valamilyen okból kifolyólag egyik este képtelen vagy elaludni, de minden más nap úgy durmolsz, hogy egy atomrobbanásra sem ébrednél fel. Ebben az esetben ugyanis nincs okod a félelemre: téged nem érint az álmatlanság. Sokan vannak azonban, akiket igen.

Mi is az inszomnia? És mik a tünetei?

Az álmatlanság (inszomnia) többféle formában jelentkezhet az érintetteknél. Ritkán előforduló, időszakos alkalmak esetén még nem feltétlenül kell szakemberhez fordulnunk, azonban

az egy hónapnál hosszabban elhúzódó panaszok fennállásakor már feltétlenül ajánlatos. Ilyenkor ugyanis már krónikus alvászavar is állhat a háttérben.

A szakemberek elmondása szerint már akkor is érdemes a probléma után járni, ha hetente egyszer-kétszer jelentkezik az álmatlanság, hiszen néhány alkalom is jelentősen ronthatja az életminőséget.

Tünetei kifejezetten látványosak: az elalvás előtti hosszas forgolódáson keresztül, a túl korai ébredésen át, a másnapos dekoncentráltságig sok kellemetlenség előfordulhat az álmatlanságban szenvedők esetében. Bármelyik is jelentkezzen, a lényeg ugyanaz: a kialvatlanság súlyosan rombolja a mindennapjaink minőségét.

A kiváltó okok

Az alvászavar hátterében számtalan külső tényező állhat, amelyek meghatározása sokszor kizárólag szakember segítségével lehetséges. Egy-két elszórt rossz alvás észlelésekor még megpróbálkozhatunk relaxációs gyakorlatokkal vagy gyógynövénytartalmú készítményekkel, de az elhúzódó betegség esetében javasolt orvoshoz fordulni.

Az átmeneti inszomniánál leggyakrabban a túlzott stressz, illetve a szorongás játszhat közre, ami rányomja a bélyegét a nyugodt alvásra. Ilyen esetekben jól működhetnek a relaxációs tevékenységek, vagy a sport rendszeressé tétele.

Jelentősebb élettani hatással járó inszomnia esetében leggyakrabban a szorongásoldó és altató hatású szerek átmeneti beiktatása válik szükségessé.

A kóros inszomnia hátterében általában testi és mentális betegségek állnak. A krónikus alvászavar észlelésekor érdemes azonnal kivizsgáltatni magunkat. Elsősorban a pszichoterápiás kezelést javasolják a szakemberek, de sokszor a teljes életmódváltás az egyetlen jó megoldás. Nagyon fontos megjegyezni, hogy hosszútávon ne éljünk altatóval vagy nyugtatóval, hiszen ezek a szerek csak felületesen segítenek a problémán.

Praktikák az alvászavar ellen

Természetesen, mint minden más betegség esetében, az alvászavart is érdemes még kialakulása előtt megelőzni. Ehhez meg kell tanulnunk megfelelően kezelni a stresszt, és rendszeres életmódot kell követnünk. Persze rávághatjuk, hogy: “könnyű mondani!” , de ezek a dolgok igenis tanulhatók. Az alvászavarok jelentős részében pszichiátriai problémák állnak, tehát ezek korai felismerésével könnyen elkerülhető az elhúzódó álmatlanság és a különböző gyógyszerek szedése.

Amennyiben az inszomnia már felbukkant, akkor sincsen minden veszve, kreatív megoldások tömkelege áll a betegek rendelkezésére.

Sokszor a legelképzelhetetlenebb dolgok állhatnak a háttérben, amiken sokkal könnyebb változtatni, mint egyáltalán gondolni rájuk.

Ha még csak most szembesültél ezzel a kellemetlen panasszal, próbáld meg lecserélni a matracodat, vagy az alvófelületet, amin az éjszakákat töltöd! Gyakran előfordul ugyanis, hogy ilyen apróságok állnak a pihentető alvás útjában.

Jó eséllyel hozhat javulást a már említett rendszeres sport is, főképp, ha kora este mozogsz. Ilyenkor ugyanis kellően elfárad a test és a stresszt is levezeted, mentálisan felfrissülsz. Érdemes tehát sűrűbben eljárni futni, hiszen ezzel csak nyer a szervezeted, és a megfelelő alvás is újra visszatérhet a mindennapjaidba.

A rendszeres és jó szexuális élet is segíthet a kialvatlanság megszüntetésében. Ha sűrűn végzel kielégítő szexuális tevékenységet, hidd el, hogy az elalvás is magától fog menni, hiszen ezeknek hatására endorfint termel a szervezet, ami nagy segítséget nyújt a mély alvás elérésében.

Érdekes, de az inszomniával elsőre összeköthetetlen betegségek is állhatnak a rossz alvás hátterében. Előfordulhat, hogy tömött vagy rosszul kezelt fog nehezítheti az éjszakákat, de egyéb gyulladások hatására is kialakulhat az álmatlanság. Érdemes tehát átfogó kivizsgálást eszközölnöd, mielőtt pszichiáterhez fordulnál, hiszen lehet, hogy mentálisan semmi bajod, csak van egy lyukas fogad, ami nem hagy aludni.

Amennyiben neked is vannak hasznos tanácsaid, nyugodtan oszd meg velünk és a többiekkel, akik szeretnének végre egy igazán kiadósat aludni.

Képek: Thinkstock

Forrás: Szeretlek Magyarország, Webbeteg, Házipatika