Jó szénhidrát, rossz szénhidrát? – nagyon nem mindegy, melyiket eszed!

A szénhidrátokra szükségünk van, de sok diétában szabályosan főellenségnek vannak kikiáltva.

Pedig a szénhidrátszegény étrend sokszor sokkal károsabb, mintha rossz szénhidrátokat fogyasztanál időnként. Ehetsz szénhidrátot, csak nem mindegy, milyet. Léteznek ugyanis jó és rossz szénhidrátok is. Az előbbieket érdemes fogyasztani, hogy a szervezetünknek energiát biztosító szénhidrátmennyiséget felvegyük. Az sem katasztrófa, ha néha elcsábulunk egy-egy rossz szénhidrát felé, de valóban jobb, ha szinte teljesen kiiktatjuk az életünkből. Napi kalóriabevitelünk kb. 45-65%-át kellene kitennie a szénhidrátnak, pl. egy 1600 kalóriás napi fogyasztás esetén ez olyan 180-260 gramm szénhidrátot jelent.

Fotó: Pixabay

Milyenek a rossz szénhidrátok?

Ezeket a szervezet egyszerűen, gyorsan feldolgozza, ezáltal sokkal hamarabb megéhezel a fogyasztásuk után, és így sokkal többet is viszel be belőle egy nap. Ilyenek a finomított, azaz fehér lisztek, a fehér cukor és társai, illetve azok a termékek, amik ezekből készülnek. Mivel ezek a rossz szénhidrátok hamar felszívódnak, ezért a vércukorszintet folyamatosan ingadozásban tartják. Ez hosszútávon megbosszulja magát, elhízással, majd cukorbetegség kialakulásával járhat. Persze, néha szabad elcsábulni, nem gond, ha megeszel egy szelet tortát egy szülinapi bulin, vagy az ünnepek alatt eszel kalácsot, bejglit. A nagymamát sem kell megbántani, hogy mostantól nem eszel a szívvel- lélekkel sütött süteményeiből. Azonban fontos a mértékletesség, egyél csak pár falatot, ne egy egész tálcányit.

Milyen a jó szénhidrát?

Ezek olyan komplex szénhidrátok, amiket hosszabb ideig tart feldolgozni a szervezetnek, így egyenletes szinten tudják tartani a vércukorszinted, nem leszel hirtelen éhes pár órával a fogyasztásuk után. Ilyenek a teljes kiőrlésű dolgok, barna rizs, bulgur, quinoa, zabpehely, banán, répa, alma, édesburgonya is. Ezeknek magas a rost- és tápanyagtartalmuk is.

Mire figyelj a termékek címkéinél?

Ha elhatároztad, hogy ezentúl odafigyelsz a helyes szénhidrátbevitelre, akkor nem árt tudnod pár dolgot a termékek címkéin fellelhető információkról. Nézd meg, hogy egy adott termékben mennyi szénhidrát van, és ha magas az érték, vagy ha 10 grammnál több cukrot tartalmaz 100grammban, akkor érdemes elkerülnünk az adott ételt. Fontos a rosttartartalom is, az legalább legyen 3 gramm. Lehetőleg teljes kiőrlésű kenyeret, pékárut fogyasszunk, kerüljük az olyanokat, amiben csak 15% a teljes kiőrlésű liszt.

Forrás: Wellnescafe