A nyugtalanság, aminek nem tudod az okát: a szorongás alattomos, de legyőzhető

Izzadó tenyér, szapora szívverés és légzés, irányíthatatlan nyugtalanság, ami nem tudod, miért tört rád – ez a szorongás, korunk népbetegsége.

Korunk népbetegségeként is joggal titulálhatjuk a szorongást, amelyet élete során legalább egyszer majdnem mindenki megtapasztal. De mi is pontosan a szorongás? Mely tüneteket kell komolyan vennünk? Hogyan győzhetjük le? A következőkben ezekre a sokakat érintő kérdésekre próbálunk választ adni.

Mi is pontosan a szorongás?

A szorongás alapvetően mindenkiben ott rejlik kisebb-nagyobb mértékben, ezt még nem feltétlenül kell túllihegni. Természetes dolognak számít, ha munkába menet idegeskedsz a feltorlódó forgalom vagy a megszámlálhatatlan napi feladat miatt. A boltban, a postán, a munkahelyeden, az orvosnál, sőt még otthon is tapasztalhatod a szorongás általános jeleit, amelyek egy bizonyos szintig egészségesnek számítanak.

Azonban akkor sem szabad egyből megijedned, ha egy átlagos napon számos dolog miatt izgulsz, hiszen nem szabad összetéveszteni a szorongást a félelemmel.

Aki fél, még nem feltétlenül szorong. Ha félsz valamitől, akkor pontosan meg tudod határozni, hogy mi generálja az érzést, a szorongás esetében viszont nincsen egzakt kiváltó ok. Egy rendkívül egyszerű példával így tudnánk szemléltetni a különbséget: ha az utcán netán összefutnál egy oroszlánnal, akkor színtisztán félnél, amennyiben viszont nyugodt környezetben is megmagyarázhatatlan, félelmetes – akár több ezer kilométerre őshonos nagymacskák felbukkanását vizionáló – gondolatok gyötörnének, akkor már szoronganál.

A kezelésre szoruló szorongás onnan ismerhető fel, hogy nem tudod meghatározni a rossz érzésed, feszültséged, félelmed okát, pusztán érzed, hogy nyugtalan vagy.

Amennyiben ez az érzés naponta többször felüti a fejét, vagy tartósabb időre rabságba ejt, akkor már érdemes a megoldáson gondolkodnod, vagy szakemberhez fordulnod.

Ha a szorongás felbukkan…

Amikor a nyugtalanság általános érzéssé válik, és az életed minden területére kiterjed anélkül, hogy tudnád az okát, akkor már szorongásról beszélünk. Az esetek nagy részében ilyenkor tehetetlennek érzed magad, egy fojtogató, általános érzéssel szemben, amelyben képtelenségnek tűnik reálisan látni a körülötted lévő világot. A szorongás hatására beszűkül a tudat, csak a félelmekre tud koncentrálni az ember, éppen ezért sokkal nehezebb a megoldásra törekedni. Súlyosabb esetben testi tünetek is kísérhetik az eleinte kizárólag pszichés folyamatokat.

A leggyakoribb tünetek közé tartozik a heves szívdobogás, az émelygés, a fejfájás és a légszomj.

Fontos leszögezni, hogy a szorongás ilyen mértékű jelenlétével nem kötelező együtt élni, hiszen ma már remek pszichoterápiás módszerek állnak rendelkezésre, amelyek hatására akár teljes mértékben is megszüntethető a betegség.

Igen, kezelhető!

Természetesen a szorongás kezelése nagyban függ a beteg állapotától, a betegség erősségétől. Enyhébb esetekben rendkívül hatékonyak lehetnek például a különböző viselkedésterápiák, súlyosabb szorongásnál pedig a gyógyszeres kezelés a bevált gyakorlat. A gyógyuláshoz kijelölt út továbbá nagyban függhet a pszichológustól vagy a pszichiátertől, aki esetleg már bizonyított, egyéni gyógymódot alkalmaz. Emellett a beteg kezelésre adott reakciói is dönthetnek a további lépések megtervezésében.

Hasznos tanácsok a  szorongás elkerülésére

Az emberi test és lélek kéz a kézben járnak: ha az egyik legyengül, általában a másik is elindul a lejtőn. Ezért nagyon fontos, hogy mindkettőt erősítsük, és egyformán figyeljünk rájuk, hogy egészségesek maradjunk. Ha mentálisan és pszichésen is szeretnénk a topon lenni, elkerülhetetlen, hogy fizikailag is karban tartsuk magunkat. A legjobb, amit tehetünk, hogy rendszeresen sportolunk vagy mozgunk.

Egy kiadós futás után szellemileg is felfrissülünk, boldogsághormont termelünk, és erőnk sincs félelmeinken elmélkedni.

A mozgáson kívül más praktikák is segíthetnek ennek a makacs betegségnek a legyőzésében. Ha váratlanul rád törne a szorongás, semmiképpen se ess pánikba! Próbáld meg megérteni, hogy mitől alakult ki, mi a célja! Gondold át, hogy milyen valós félelmeid lehetnek a közeljövőt illetően, amelyek kiválthatják az egyik pillanatról a másikra fellépő szorongást. Amennyiben rábukkansz a megoldásra, sokkal könnyebben fogod kezelni a szituációt, hiszen máris kézzelfogható ellenféllel kell megküzdened. Az is egy opció, hogy nem sikerül rájönnöd, mi okozhatja a feszültséget, ebben az esetben próbáld reálisan értékelni a helyzetet, és vezesd rá magad, hogy nincs mitől félned.

Az egyik leghatásosabb megoldás mindennemű szorongás ellen a rendszeres társasági élet. Ha sokat bandázol a haverokkal, minden szempontból jót teszel magaddal. Azon felül, hogy vidáman telnek ezen percek, háttérbe szorulnak a rossz gondolatok is.

Rengeteg apró és kreatív megoldás létezik tehát a szorongás megszüntetésére, azonban ha úgy érzed, már nem tudsz egyedül megküzdeni a betegséggel, nyugodtan fordulj szakemberhez, ő biztosan tud segíteni.

Forrás: wikipedia.org, webbeteg.hu, health.com

Képek: Thinkstock

Ha tetszett, iratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le a következő nagy sztoriról sem!