Fogcsikorgatás és esti edzés: 7 ok, amiért kimerülten ébredsz reggelente

Átaludtad az egész éjszakát, mégis arra ébredsz, hogy kimerült vagy. Aludni kellene még, de már nincs idő, vagy ha mégis, csak rontana a helyzeten. Számos oka lehet ennek a jelenségnek.

Fotó: Pixabay

Sorozatokat nézel az ágyból
Sokan szeretnek úgy lefeküdni este, hogy bekapcsolják a tévét és megnéznek még valamit elalvás előtt. Ha te is közéjük tartozol, akkor jobb, ha elgondolkodsz rajta, hogy ezentúl ne így tegyél. Az agy ilyenkor túl sok ingert kap, és hiába szunditanál el a fáradtságtól a kedvenc sorozatod nézése közben, az agyad nem engedi, mert kíváncsi vagy a történésekre.

Még az ágyban is a telefonod nyomkodod
A telefon vagy egyéb elektronikus eszköz által kibocsátott fény megzavarja a melatonin termelését az agyban. Ez a hormon felelős az alvás szabályozásáért.

A Harvard Egyetem kutatása szerint a kék fény zavarja az alvási ritmust, így lefekvés előtt 2 órával már ne használd a telefonod, laptopod, ne nézz tévét. Helyette ebben a két órában próbálj meg ellazulni.

Alkoholfogyasztás
A nap végén jólesik egy pohár bor, hogy levezesd az aznapi stresszt? Bár jó ötletnek tűnik, sajnos az alvásod minőségét rontja. Így másnap még stresszesebb leszel, még több pohár kell este. Ördögi kör. Inkább hagyd ki az esti alkoholfogyasztást, és így nem korlátozod le az agyad mélyalvási képességét.

Kávé
Imádod a kávét, és este is megiszol egyet? Ha jól akarsz aludni, nem ellentmondásos ez egy kicsit? Amellett, hogy sokkal nehezebben tudsz majd tőle elaludni, még vízhajtó hatású is, így nagy valószínűséggel fel fogsz ébredni emiatt. Reggel pedig dehidratáltan ébredsz, mert távoztak belőled a hasznos elektrolitok is. Figyelj arra is, hogy a napi folyadékbeviteled nagy része víz legyen, a kávé vagy teafogyasztásod ne haladja túl a vízfogyasztásod mennyiségét.

Fogcsikorgatás
Ha csikorgatod a fogad, azt magadtól nem veszed észre, hálótársad annál inkább. A belső feszültség, a túlzott stressz vagy az állkapocs rossz állása következtében alakul ki. Ez a jelenség nemcsak alvási zavarokhoz vezet, de súlyos fogászati problémákkal is járhat.

A fogcsikorgatás közben oxigénhiány alakul ki, és az izmok megfeszülnek, így az ebből következő fájdalom zavarja az alvást. Relaxálj elalvás előtt, hogy a napi stressz elillanjon.

Alvási Apnoe
Ez egy súlyos alvászavar, amikor az alvás közben a légzés abbamarad, majd hirtelen újraindul. Ezt is hálótársad veszi inkább észre. Ez akár az életedet is jelentheti, hiszen előfordulhat, hogy túl hosszú ideig nem veszel levegőt, és súlyos károsodásokat szenvedsz a jelenségtől. Előfordul az is, hogy folyamatosan felébredsz, mivel az oxigénhiány miatt reagál a szervezeted. Azonban a folytonos légszomjra ébredés miatt folyamatosan kimerült leszel, bármennyit is alszol. Fordulj mielőbb orvoshoz, ha ilyen tüneteket tapasztalsz!

Kései edzés
Fontos a rendszeres testmozgás, és dicséretes, ha egy hosszú nap után is rászánod magad. Ha azonban ezt elalvás előtt 2-3 órával teszed, nem lesz a testednek elég ideje helyrezökkennie. A mozgás hatására megemelkedik a testhőd, felpörög a pulzusod, kortizolt termelsz, de az alvást segítő melatonin szintje csökken. Próbáld meg előbbre időzíteni az edzéseid.

Forrás: Wellnescafe