Rengeteg nőnél előfordul anélkül, hogy tudná: a magas ösztrogénszint

Ha vannak is tünetei, sokan a havibaj előjeleinek tudják be, pedig ez nagy tévedés – elmondjuk, miért fontos, hogy figyelj rá.

Elengedhetetlen, hogy a hormonháztartásunk rendben legyen: ha bármelyik hormonunkból túl sok vagy túl kevés termelődik, az temérdek egészségügyi probléma forrása lehet: kisebbeké és egészen komolyaké is.

Az ösztrogén a női szervezet legfőbb nemi hormonja. Ez szabályozza a menstruációs ciklust, a mellek növekedését, de fontos szerepe van a koleszterinszint alakulásában, a csontok egészségében és az agyműködésben is.

Rendkívül fontos azonban, hogy ne termeljen a szervezeted túl sok ösztrogént, ugyanis ha évekig így élsz, az akár meddőséget, vetélést vagy rákos megbetegedést is kiválthat.

Fotó: Thinkstock

A magas ösztrogénszint sokszor produkál tüneteket, amiket jellemzően összekeverünk a premenstruációs tünetekkel. A leggyakoribb jelek:

– csökkent nemi vágy
– szabálytalan menstruációs ciklus
– puffadás
– kedélyhullámzás
– hideg kezek és lábak
– hajhullás
– pajzsmirigy működés zavara
– lassú anyagcsere
– álmatlanság
– PMS

Ha ezeket észleled magadon, akkor különösen érdemes belevágnod az ösztrogéncsökkentő diétába, de mivel a magas ösztrogénszint nem mindig produkál ilyen egyértelmű tüneteket, enélkül is nagyon javasolt – különösen 35 év felett -, hogy az alábbi táplálékokat beépítsd az étrendedbe:

1. Keresztesvirágú zöldségek

Vagyis: karfiol, brokkoli, kelkáposzta, kelbimbó, spenót.

2. Lenmag

Naponta 2-4 evőkanállal egyél belőle, ettől is csökkenni fog az ösztrogénszinted.

3. Kéntartalmú élelmiszerek

Minél több hagymafélét egyél, de az is elég, ha csak mindennap fogyasztasz vörös-és fokhagymát. De a retek, a káposzta, vagy a már fentebb említett karfiol és brokkoli is jó ötlet.

Ezek az étkek a májadat fogják segíteni, aminek fontos feladata, hogy a véráramból kiszűrje az ösztrogént, és semlegesítse azt. Ha túl sok termelődik ebből a hormonból, a máj nem tud megbirkózni vele, és kialakul az ösztrogén dominancia. Ezt tudod elkerülni, ha a felsorolt finomságokat majszolod.

Forrás: kuffer.hu