Kiderítették a felmérések, mi történik a gyerek agyával internetezés közben

A Z generáció tagjai átlagosan 7 órát neteznek egy nap, ami nagyon magas óraszám.

Sajnos egyre több bizonyítékot nyer az, hogy a virtualitásba való beleszületés, a sok-sok kütyü nyomkodása és az online közösségi oldalak vég nélküli használata több kárt jelent a Z generációs gyerekeknek, mint előnyt. Természetesen barátságok és szerelmek a Facebookon is születhetnek, és az e-learning tananyagok, a virtuális tanítás nagyon nagy áldás, nem lehet tehát feketén-fehéren nyilatkozni a “digitális bennszülöttségről”. De az alábbi tényeket mégiscsak megállapította az Egyesült Államok Egészségügyi és Humánügyi Minisztériuma.

A kiskorú gyerekek napi 7 órát töltenek átlagosan az internet világában, ez pedig nagyban károsítja és gátolja a kognitív fejlődésüket. Különösen a legfogékonyabb korban – az első 5 évben – nagyon veszélyes, ha okostelefont nyomunk a gyerek kezébe. Gyakorlatilag fordítva sülnek el a szülői tervek: a folyamat pont azokat a képességeket károsítja, amelyeket fejleszteni szeretnénk gyerekeinknél. Vagyis a figyelem fókuszálását, a koncentrálást és más gyerekek bevonását társas interakciókba. Ezzel együtt csökken a másik fél, óvodai játszótárs vagy utcabéli barát attitűdjének érzékelése, a velük való kommunikáció és a szókincs fejlődése – magyarázza Dr. Aric Sigman, a Brit Pszichológiai Társaság tagja.

Happy family mother and children playing in tablet pc in a tent evening in dark

Annak érdekében, hogy az agy neurális hálója az első 5 életévben, vagyis a kritikus időszakban normálisan kifejlődjön, az evolúció évszázadai során kialakult – és jól beváló – sémát kellene követni. Ezek a lényeges ingerek a digitális környezetből nem jönnek át. A beszélgetés, érintés, érzékszervi benyomások stb. fejlesztése elmarad, helyette a több művelet egyszerre történő feldolgozásának képessége stimulálódik, amire 1-től 5 éves korig, az agy fejlődési szakaszában pont nincs szükség. Az érzékelési túlterhelés ráadásul alváshiányt és hangulatváltozásokat okoz a kisgyerekeknél. Ezt elektronikus képernyő-szindrómának hívják.

Klinikai kísérletek alapján kimutatták, hogy a mértéktelen netezés révén az agy szürkeállományában, ahol a valós élmények feldolgozása történt, szövetvesztés és sorvadás figyelhető meg. Az insula, ami a gyerekek fejlődési képességéért felelős, nem fejlődik rendesen. Ez az agyi terület pedig olyan készségeket fejleszt, mint az empátia és együttérzés, valamint az érzelmek kimutatása és integrálása.

A társadalmi interakciókért felelős agyterület sem kapja meg a szükséges ingereit a fejlődéshez, ez ugyanis még mindig a személyes interakciókon keresztül lehetséges, nem tudja helyettesíteni az online beszélgetés. Tehát amelyik gyerek 1-5 éves korában az iPhone vagy tablet monitorját bámulja a legtöbbet, az az agyi, jellem- és pszichés fejlődés legfontosabb önépítő szakaszát állítja le.

A kutatásokat elvégző szakértők szerint a napi átlag 7 óra netezést 1 órára kellene leszorítani, és nagyon fontos lenne, hogy a szülő értesse meg a gyerekkel, mi a különbség a virtualitás és a valóság között.

Forrás: femina.hu