Csak tableten tanulnak a diákok a jászfényszarui suliban

A módszert imádják a gyermekek, a pedagógusoknak sokkal nagyobb a mozgásterük, és a hiányzóknak sem kell külön elvinni a leckét.

A Magyarországon kuriózumnak számító jászfényszarui oktatásról a Dívány.hu cikkezett. Eszerint az 5500 lakosú, Hatvahoz közeli város sulijában működik két osztály, ahol a gyermekek egész évben csak tableteket használnak a tanuláshoz, se könyvük, sem füzetük nincs.

Az önkormányzatot még évekkel ezelőtt kereste fel a Samsung, hogy kísérleti jelleggel belevágna-e a kisváros iskolája a SMART School projektbe. Az önkormányzat rábólintott, a cég – aminek itt van a tévégyára – pedig adta az eszközöket. A város felújított egy régi kastélyépületet, itt alakítottak ki két “okostermet”, egyikben 16, a másikban 18 tablet van, emelett interaktív táblák is állnak a helyiségekben. Mivel az iskola kis létszámú osztályokkal dolgozik, minden gyermeknek jut tablet. A cikk szerint negyedik osztálytól felfelé mindenkinek van itt valamilyen órája.

A gyermekek imádják a tanulás ezen formáját, interaktívan, játszva sajátíthatják el a tananyagot, egyből kiderül, hogy valamit jól vagy rosszul csináltak, a tanár is folyamatosan kapja a visszajelzéseket. A gyerekek fotóznak, videóznak is a tabletekkel, de játszottak már QR kódos kincskereső játékot is. A táblagépek csúcskategóriásak, minden követelménynek megfelelnek, ami szükséges az eredményes használatukhoz. Csak az iskolában használhatók, a gyermekek nem vihetik haza őket.

Tableteken tanulnak a jászfényszarui diákok (fotó: divany.hu/Gerendás Bálint)

Tableteken tanulnak a jászfényszarui diákok (fotó: divany.hu/Gerendás Bálint)

A pedagógusok a digitális technológiának köszönhetően sokkal könnyebben figyelembe tudják venni a gyermekek eltérő igényeit, testre szabhatóak a feladatok. Az angoltanár szerint például akinek többször meg kell hallgatnia a szöveget, hogy megértse, az többször játssza le a felvételt, míg akinek elég egyszer, annak nem kell végighallgatnia még párszor, mint a klasszikus magnós gyakorlatoknál. Aki éppen hiányzik, vagy beteg, az egyszerűen pótolhatja a lemaradást: az óra anyagát mindig feltöltik a felhőbe, így a feladatokat sem kell külön elvinni az órát kihagyónak.

Vargáné Dobák Tünde pedagógus, aki az elsők között kezdett el tablettel tanítani, úgy véli, a módszernek köszönhetően fejlődik a fiatalok digitális jártassága, amin a PISA-teszt szerint igencsak van mit javítani. Sok diák ugyanis hozzá sem kezdett a digitális szövegértési feladatokhoz, mert egyszerűen elveszett az információk között.

A pedagógus szerint ahhoz, hogy a diákok tudjanak tablettel dolgozni, elengedhetetlen a jó szövegértést, az írás, olvasás képessége, ezeket ugyanis nem helyettesíti a technika. Az eszközök önmagában semmit sem érnek, ha nem társul hozzájuk megfelelő pedagógiai módszer, felkészülés, az, hogy a tanár tudja használni a kütyüket, illetve legyen arról fogalma, hogy mit szeretne velük kezdeni, hogyan tudja a tanításban alkalmazni őket.