Jobban taposhatjuk a sztrádákon, jönnek a fapados autópályák

Több autópálya és autóút szakaszain emelte meg a sebességhatárt a Magyar Közút Zrt.

A vezess.hu cikke szerint a korábbi 100 helyett 110-zel mehetünk az M0-s déli szektorában az M7-es és az M6-os autópálya közötti szakaszon, az eddig érvényes korlátozásra a megállási látótávolságokra meghatározotott paraméterek biztosítása miatt volt szükség.

80-ról százra emelték a limitet az M0-s déli szektorában az M7-es és az M6-os autópálya közötti szakaszon. Az eltörölt kisebb sebességhatár a csomópontok közelsége, a környezeti adottságok miatt kellett,  de az elmúlt évek baleseti statisztikái nem támasztották alá szükségességét.

Az M51-esen a kevesebb autó miatt emelték 100-ra a határt, mivel a tranzitforgalom átkerült az M0-s tavalyelőtt átadott új nyomvonalára. Az M6-os azon fővároshoz közeli szakaszán, ahol százas tábla volt érvényben, már 130-as tábla van, egy másik, szintén Budapest melletti részén 80-ról 100-ra változott a megengedett legmagasabb tempó. Az M3-as két szakaszán is gyorsulás van: 100 helyett 120-szal repeszthetünk. Az M7-es fővároshoz közeli részén sincs már meg a 100-as limit, igaz, ezt már 2014-ben feloldották.

A limitek emelésére, megszüntetésére a közlekedési törvény ad lehetőséget. Ez előírja, hogy ötévente felül kell vizsgálni az összes hazai út sebességhatárát, de a szakembereknek nem kötelességük megvárni a fél évtizedet, indokolt esetben bárhol és bármikor mérhetnek. Az útkezelő, a rendőrség és a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakértői együtt döntenek a baleseti és forgalmi adatok, valamint az üzemeltetés tapasztalatai alapján – áll a cikkben. Egy-egy tábla cseréje 15400 forintba került, ebben az anyag, a munkadíj, a telepítés költsége, egyszóval minden benne van.

A nagy gyorsításban azonban lassítani is sikerült, méghozzá az M43-as új szakaszán. Az indoklás szerint erre azért volt szükség, mert a Magyarországra belépők ideiglenesen a határ közelében lévő Krak-éri pihenőben tudnak úthasználati jogosultságot váltani. Emiatt a pihenő környékén gyakoriak a szabálytalanságok, ezért itt nyolcvanra redukálták a határt.

A napokban volt szó a gyorsforgalmi utak új típusáról is, erről Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár beszélt. A vezess.hu írása szerint az “M gyorsút” névre keresztelt új útfajta egyfajta fapados sztráda lesz kétszer kéts sávval. A sávok között fizikai elválasztás fog futniviszont leállósáv nélkül, lehet rajta szintbeli kereszteződés, jelzőlámpa és körforgalom is, véhetően 110 lesz rajtuk a megengedett
sebesség.